Ahvenanmaan retki 10-12.6.2013

10.6.2013 klo.8.00 Bussimme lähti kolmen päivän Ahvenanmaan retkelle Hyvinkään Liikenteen Tallilta Muottikatu 4
Vuosnainen on paikka jossa mantereen puoleinen maantie päättyy matkalla Ahvenanmaalle ja alkaa lauttamatka.
Retki tehtiin ns. Pohjoista Saaristoreittiä myöten menomatkalla ja tästä alkaen olimme Ahvananmaan maakuntahallituksen alueella.
Ensi lauttamatka oli Åvan satamaan Brändön kuntaan 35 min. matka
Ensimmäinen majapaikka oli Brandössä oleva hotelli Culvivan eli Kevätesikon- Ahvenanmaan maakuntakukan mukaan - nimetty hotelli.
Ympäristön kaikki kasvit on rauhoitettu, joukossa on hyvin harvinaisia
kukka- ja kasvilajeja.
Päärakennuksen lisäksi majoitustiloja oli lisää pihapiirissä.
Tässä näkymä rannasta
Majoittumisen jälkeen terassilla
Terassilla alkoi jo matkaväsymyskin tuntua
Oppaamme oli järjestänyt kiertoajelun ja saaren esittelyn aluksi
Kunnassa on Ahvenanmaan ja koko Suomen suurin kalankasvattamo ja kalankäsittelulaitos.
Kaikki saaren 7 peltohehtaaria on nykyään pakettipeltona.
Tässä on vanha aitta joka oli kieltolain aikana tärkeässä käytössä !
Keskellä kylää on kauppa joka toimii täydellisenä tavaratalona.
Brandön 1893 vihitty kirkko jossa on myös katollisen ajan muistoja
ja omistettu Pyhälle Jaakolle.
Saimme hyvän selostuksen kirkon vaiheista ja saarelaisten elämästä.
Alttaritaulujakin oli kaksi- alimmainen on katolliselta ajalla.
Kaikissa Ahvenanmaan kirkoissa laiva jonkun merenkulkijan lahjoittamana onnettomuudesta pelastautumisensa muistoksi.
Brändön Torsholman satamasta on lauttayhteys Hummelvikiin joka on Vårdön saarikunnassa mutta josta on pengertie jo Ahvenanmaan pääsaarelle . Lauttamatka n.2 t 45 min. ja poiketaan useissa saarikunnissa.
Lappon satama
Kumlingesta tuli pyöräretkiporukka ja vietiin rekka-auto
Enklingen satama on tässä
Hummelvikin päätesatama
Oppaamme Ahvenanmaalla esitteli Bomarsundin historiaa
Valtavaa Bomarsundin linnaa rakennettiin vuodesta 1832 vuoteen1854 saakka jolloin englantilaiset sen valloittivat ja räjäyttivat. Kansanlaulu "Oolannin sota" kertoo tapahtumasta !
Kuvaukset alkoivat
Leena ja kanuunat
Esittelytaulun vieressä matkavastaavamme Lasse ja kuljettajamme Seppo
Lähdettiin katsomaan Notvikin tukilinnoituksen rakenteita.
3 linnoitusta ehdittiin tehdä- tässä on Notvik johon tehty jo entisöintiä räjäytysten jälkeen..
Taulujen tekstikokoelmaa
Hilkka ja kanuunan jäjet.
Kävimme myös Sundin kirkossa jonka rakentaminen on alettu noin vuonna 1280
Vanhassa jo katollisen ajan kirkossa oli paljon mielenkiintoista katsottavaa ja historiaa.
Kirkon alttaritaulu on jo katolliselta ajalta.
Tässä Sundin kirkon kirkkolaiva
Seuraava matkakohde oli Jan Karlsgärdenin kotisetumuseo.
Vanha myllyrakennus ja maamoottori.
Juhannus oli vielä edessäpäin ja juhannussalot maassa mutta niiden joskus vaarallisistakin pystytyksistä saatiin asiantuntava selostus.
Tässä museon pihapiiriä
Sisänäkymä tuvasta ja tulkkiamme tarvittiin ruotsin kääntämiseen.
Löydettiin pakarituvasta leipojat ja tulkkia pyydettiin kiireesti paikalle jotta päästiin tosi tuoreille ostoksille
Opastaulu alueesta ja siinähän oli aivan lähellä Kastelholman kuuluisa linna jossa jo Erik IVX oli vankina yhdessä Kangasalan Katariinan kanssa.
Matkalla Kastelholman Linnaan
Linnaan tutustuminen oli vain ulkopuolinen ja oppaamme Linnan historian kertomus.
Kahvipaikkaa jo kaivattiin ja tämän näkötornin kahvilasta se saatiin.
Ryhmäkuvakin saatiiin otettua näissä maisemissa.
Maarianhamina oli matkamme pääkohde ja majoituspaikka Hotelli Cikada oli aivan purjelaiva Pommerin ja merenkulkumuseon lähellä.
Lepohetkellä ennen iltaruokailua.
Viimeinen matkapäivä avattiin käymällä Maarianhaminan korkeimmalla paikalla Vesitornin mäellä
Tässä itärannan kohteessa oli kaikille jotain; kauppoja,taidetta, puuvene- ja telakkamuseo sekä venesatama.
Tämä on Ahvenanmaan n. 30 m perinnelaiva ALBANUS joka osallistuu erilaisiin tapahtuniin ja oli nyt kotisatamassaan
Tässä näkymä puuvenehallista.
Viimeinen käyntimme oli Lemströmin kanava joka on kaivettu kannaksen poikki 1880 ja on 350 m mittainen.
Oppaamme kertoi meille paikalla olleesta kuvataideyhteisöstä ja muistomerkistä. Oppaamme oli joskus tullut vierailemaan Ahvenanmaalle ja Helsingissä saatu koulutus ja kahden kotimaisen kielen hallinta toi työpaikan vaihdon tähän mukavaan ympäristöön.
Kotimatka Viking Gracella suoraan Turkuun on alkamassa. Tässä kuvassa laiva tulossa Tukholmasta ja osa laivaan meneviä autoja.
Viking Grace on Itämeren ensimmäinen alus joka kulkee luonnonkaasulla. Kaasusäiliöt näkyvät tässä laivan peräosassa.
Ahvenanmaa saa tuulivoimasta jo 28 % sähköntarpeestaan
Helsingin satamassa olimme noin klo. 20 ja pääsimme laivasta tulevan bussimme kyydissä takaisin Hyvinkäälle.