 10.6.2013 klo.8.00 Bussimme lähti kolmen päivän Ahvenanmaan retkelle Hyvinkään Liikenteen Tallilta Muottikatu 4 |
 Vuosnainen on paikka jossa mantereen puoleinen maantie päättyy matkalla Ahvenanmaalle ja alkaa lauttamatka. |
 Retki tehtiin ns. Pohjoista Saaristoreittiä myöten menomatkalla ja tästä alkaen olimme Ahvananmaan maakuntahallituksen alueella. |
 Ensi lauttamatka oli Åvan satamaan Brändön kuntaan 35 min. matka |
 Ensimmäinen majapaikka oli Brandössä oleva hotelli Culvivan eli Kevätesikon- Ahvenanmaan maakuntakukan mukaan - nimetty hotelli. |
 Ympäristön kaikki kasvit on rauhoitettu, joukossa on hyvin harvinaisia kukka- ja kasvilajeja. |
![]() Päärakennuksen lisäksi majoitustiloja oli lisää pihapiirissä. |
![]() Tässä näkymä rannasta |
![]() Majoittumisen jälkeen terassilla |
![]() Terassilla alkoi jo matkaväsymyskin tuntua |
![]() Oppaamme oli järjestänyt kiertoajelun ja saaren esittelyn aluksi |
![]() Kunnassa on Ahvenanmaan ja koko Suomen suurin kalankasvattamo ja kalankäsittelulaitos. |
![]() Kaikki saaren 7 peltohehtaaria on nykyään pakettipeltona. Tässä on vanha aitta joka oli kieltolain aikana tärkeässä käytössä ! |
![]() Keskellä kylää on kauppa joka toimii täydellisenä tavaratalona. |
![]() Brandön 1893 vihitty kirkko jossa on myös katollisen ajan muistoja ja omistettu Pyhälle Jaakolle. |
![]() Saimme hyvän selostuksen kirkon vaiheista ja saarelaisten elämästä. |
![]() Alttaritaulujakin oli kaksi- alimmainen on katolliselta ajalla. |
![]() Kaikissa Ahvenanmaan kirkoissa laiva jonkun merenkulkijan lahjoittamana onnettomuudesta pelastautumisensa muistoksi. |
![]() Brändön Torsholman satamasta on lauttayhteys Hummelvikiin joka on Vårdön saarikunnassa mutta josta on pengertie jo Ahvenanmaan pääsaarelle . Lauttamatka n.2 t 45 min. ja poiketaan useissa saarikunnissa. |
![]() Lappon satama |
![]() Kumlingesta tuli pyöräretkiporukka ja vietiin rekka-auto |
![]() Enklingen satama on tässä |
![]() Hummelvikin päätesatama |
![]() Oppaamme Ahvenanmaalla esitteli Bomarsundin historiaa |
![]() Valtavaa Bomarsundin linnaa rakennettiin vuodesta 1832 vuoteen1854 saakka jolloin englantilaiset sen valloittivat ja räjäyttivat. Kansanlaulu "Oolannin sota" kertoo tapahtumasta ! |
![]() Kuvaukset alkoivat |
![]() Leena ja kanuunat |
![]() Esittelytaulun vieressä matkavastaavamme Lasse ja kuljettajamme Seppo |
![]() Lähdettiin katsomaan Notvikin tukilinnoituksen rakenteita. |
![]() 3 linnoitusta ehdittiin tehdä- tässä on Notvik johon tehty jo entisöintiä räjäytysten jälkeen.. |
![]() Taulujen tekstikokoelmaa |
![]() Hilkka ja kanuunan jäjet. |
![]() Kävimme myös Sundin kirkossa jonka rakentaminen on alettu noin vuonna 1280 |
![]() Vanhassa jo katollisen ajan kirkossa oli paljon mielenkiintoista katsottavaa ja historiaa. |
![]() Kirkon alttaritaulu on jo katolliselta ajalta. |
![]() Tässä Sundin kirkon kirkkolaiva |
![]() Seuraava matkakohde oli Jan Karlsgärdenin kotisetumuseo. |
![]() Vanha myllyrakennus ja maamoottori. |
![]() Juhannus oli vielä edessäpäin ja juhannussalot maassa mutta niiden joskus vaarallisistakin pystytyksistä saatiin asiantuntava selostus. |
![]() Tässä museon pihapiiriä |
![]() Sisänäkymä tuvasta ja tulkkiamme tarvittiin ruotsin kääntämiseen. |
![]() Löydettiin pakarituvasta leipojat ja tulkkia pyydettiin kiireesti paikalle jotta päästiin tosi tuoreille ostoksille |
![]() Opastaulu alueesta ja siinähän oli aivan lähellä Kastelholman kuuluisa linna jossa jo Erik IVX oli vankina yhdessä Kangasalan Katariinan kanssa. |
![]() Matkalla Kastelholman Linnaan |
![]() Linnaan tutustuminen oli vain ulkopuolinen ja oppaamme Linnan historian kertomus. |
![]() Kahvipaikkaa jo kaivattiin ja tämän näkötornin kahvilasta se saatiin. |
![]() Ryhmäkuvakin saatiiin otettua näissä maisemissa. |
![]() Maarianhamina oli matkamme pääkohde ja majoituspaikka Hotelli Cikada oli aivan purjelaiva Pommerin ja merenkulkumuseon lähellä. |
![]() Lepohetkellä ennen iltaruokailua. |
![]() Viimeinen matkapäivä avattiin käymällä Maarianhaminan korkeimmalla paikalla Vesitornin mäellä |
![]() Tässä itärannan kohteessa oli kaikille jotain; kauppoja,taidetta, puuvene- ja telakkamuseo sekä venesatama. |
![]() Tämä on Ahvenanmaan n. 30 m perinnelaiva ALBANUS joka osallistuu erilaisiin tapahtuniin ja oli nyt kotisatamassaan |
![]() Tässä näkymä puuvenehallista. |
![]() Viimeinen käyntimme oli Lemströmin kanava joka on kaivettu kannaksen poikki 1880 ja on 350 m mittainen. |
![]() Oppaamme kertoi meille paikalla olleesta kuvataideyhteisöstä ja muistomerkistä. Oppaamme oli joskus tullut vierailemaan Ahvenanmaalle ja Helsingissä saatu koulutus ja kahden kotimaisen kielen hallinta toi työpaikan vaihdon tähän mukavaan ympäristöön. |
![]() Kotimatka Viking Gracella suoraan Turkuun on alkamassa. Tässä kuvassa laiva tulossa Tukholmasta ja osa laivaan meneviä autoja. |
![]() Viking Grace on Itämeren ensimmäinen alus joka kulkee luonnonkaasulla. Kaasusäiliöt näkyvät tässä laivan peräosassa. |
![]() Ahvenanmaa saa tuulivoimasta jo 28 % sähköntarpeestaan |
![]() Helsingin satamassa olimme noin klo. 20 ja pääsimme laivasta tulevan bussimme kyydissä takaisin Hyvinkäälle. |